اسيد هاي چرب ضروري
باشگاه کاراته امیر سر لشکر شهید علی احمدلو استان قم Karate clubs in the Major Jeneral martyr Ali Ahmadloo Qom Province

محقق : مسعود احمدلو

اسيد هاي چرب ضروري

از دست اين دانشمندان و علما و محققين و اهالي علم و تحقيق و اينها هم بدبختي داريم به خدا!
يکي روز سر مسئله اي تحقيق مي کنند و به خيال خود تمامي علوم خفيه و جليه مکشوف شان مي شود و در باب اينکه چربي عامل اصلي مرگ و مير آدمي است داد سخن داده و همه را از چربي منع مي کنند!
چربي هاي مفيد
چندي نمي گذرد و بعد تازه مي فهمند که چه خبطي کرده اند و في الفور زير حرف خود زده و افاضات ادب مي کنند که نه بابا! اين چربي ها انواع مختلف دارند و چربي هاي خوب هم داريم و بايد از اين چربي ها استفاده شود!
چربي هاي اشباع شده
چندي بعد هم اين چنين از خودشان افاضات ادب در مي کنند که در رژيم هاي غذايي سالم بايد يک سوم نياز بدن را از چربي هاي اشباع شده گرفت.
رو که نيست!
اين در حالي است که تا همين ديروز چربي هاي اشباع شده را به شدت سمي و مهلک دانسته و بشر را از اين نوع از چربي ها بر حذر مي داشته اند. رو که نيست سنگ پاي قزوين است!
حساب شان جداست!
بگذريم! در طي اين يکي دو دهه اخير تحقيقات انجام شده دانشمندان به اين سمت و سو کشيده شده و به اين نتيجه رسيده است که حساب و کتاب اين چربي ها و اسيدهاي چرب ضروري را بايد از ديگر انواع چربي ها شديدا و قويا جدا کرد!
مکمل هاي چربي!
خارج شدن اين حرف از دهان دانشمندان همان و ساخته شدن و عرضه شدن مکمل هايي تحت اين عنوان همان چرا که اصولا مکمل سازان هر چيزي که فروش داشته باشد را توليد و روانه بازار مي کنند.
اين در حالي است که در اغلب موارد تصور اينکه کسي از مکمل هالي چربي و مخصوصا در دوره رژيم هاي غذايي دوران کات و چربي سوزي استفاده کند هم براي ما دشوار است ولي حقيقت اين است اهميت مکمل هاي غذايي چربي هاي ضروري کم از اهميت پروتئين ها در تغذيه مخصوص پرورش اندام نبوده است.
امري ضروري
امروزه دانشمندان به اين نتيجه رسيده و در اين باب نيز با قطعيت سخن مي رانند که استفاده از چربي ها و اسيدهاي چرب ضروري در طول روز و حتي در برخي موارد استفاده از مکمل هاي غذايي حاوي اين مواد که به دسته مواد و به دسته درشت مغذي چربي ها تعلق دارند امري ضروري است.
هشدار دانشمندان
دانشمندان در مورد کمبود اين دسته از چربي ها در رژيم هاي غذايي که اين روزها باب شده است و همگان نيز در اين رژيم ها به سر برده و ابدا هم قصد خروج از اين رژيم ها را ندارند هشدار داده و فرموده اند که:
ايهاالناس کمبود اين دسته از چربي ها يعني اسيدهاي چرب ضروري در بدن به مرور زمان به موارد ناپسند و غير قابل تحمل زير ختم مي شود:
· کاهش ترشح تستوسترون در بدن
· از دست رفتن سلامت جسمي
· کند شدن روند رشد عضلاني
· از دست رفتن حجم عضلات
· تغيير محسوس خلق و خو
· بدخلقي و کج خلقي

همچنين تاثير استفاده از اين دسته از چربي ها چه در قالب مکمل هاي غذايي و چه در قالب مواد غذايي طبيعي بر روي موارد زير نيز امروزه به روشني اثبات شده است:
· روند ريکاوري
· پيشگيري از مصدوميت هاي ورزشي
· تشديد رشد عضلاني
· تشديد روند چربي سوزي
· و ....
رفع ابهام
شايد در بين موارد ياد شده مورد چربي سوزي براي شما جاي تعجب و تا حدودي هم جاي سوال بوده باشد که اي بابا اين چربي ها ديگر چه موجوداتي هستند که با خوردن آنها مي توان به چربي سوزي در بدن کمک کرد؟

يقين داشته باشيد!
ولي يقين داشته باشيد که هيچگونه اشتباه تايپي و غيره در کار نبوده است و واقعيت همين بود که خوانديد و استفاده از اسيدهاي چرب ضروري در حد و اندازه معقول به تشدي چربي سوزي کمک مي کند و هيچگونه اشتباهي هم رخ نداده است!
چربي در رژيم روزانه
وجود چربي در رژيم هاي روزانه غذايي ولو به اندازه کم و مختصر براي سلامت عمومي بدن و براي بالا نگه داشتن متابوليسم پايه بدن امري ضروري و الزامي است!
متابوليسم پايه بدن
بالا بودن متابوليسم پايه بدن شايد در نگاه اول براي شما چندان مهم نباشد ولي ارزش اين مسئله را کساني مي دانند که در چربي سوزي به مشکل بر خورده و نمي توانند در روند چربي سوزي رو به جلو حرکت کنند و در جا مي زنند.
متابوليسم و چربي سوزي
زماني که متابوليسم پايه بدن بالا مي گيرد گذشته از اينکه تجمع چربي زايد در بدن نيز به آن شدت که با پايين بودن متابوليسم در بدن رخ مي دهد مشاهده نخواهد شد در ثاني روند چربي سوزي نيز با دشواري کمتري پيش خواهد رفت.
کمبود ويتامين ها
افرادي که در طولاني مدت در رژيم هاي محدود شده چربي به سر مي برند و ابدا هم حاضر به شکستن رژيم هاي غذايي خود نمي شوند در طولاني مدت با کمبود ويتامين هاي محلول در چربي در بدن رو در مي شوند و حتما مي دانيد که کمبود هر يک از ويتامين ها در بدن چه معناي اسف باري مي تواند داشته باشيد.
ويتامين هاي محلول در چربي
ويتامين هاي محلول در چربي همانند ويتامين D و ويتامين E و ويتامين K و ويتامين A براي اينکه در بدن جذب شده و انتقال يابند نياز به چربي دارند و زماني که چربي را در رژيم هاي غذايي خود محدود مي کنيد اين ويتامين ها نيز در بدن جذب نشده و مقادير موجود در بدن نيز توان انتقال يافتن به محل هاي مورد نياز در بدن را نداشته و در نتيجه عليرغم استفاده مکمل هاي ويتاميني نيز با کمبود ويتامين در بدن مواجه خواهيد شد.
مکانيسم هاي داخل سلولي
بدن از چربي ها براي توليد برخي از ارگان ها و مکانيسم هاي داخلي که در درون سلول ها نقش مهمي را بر عهده دارند استفاده مي کند و زماني که شما بدن را از اين منابع غذايي محروم مي کنيد اين روند نيز مختل مي شود و در نتيجه سيستم بدن به کل به هم مي ريزد.
چربي و هورمون ها
برخي از هورمون ها در بدن هستند که ريشه اين هورمون ها از چربي هايي است که مي خوريد که مهم ترين و سرنوشت ساز ترين و بارزترين اين هورمون ها که در پرورش اندام نقشي کليدي داشته و تا حدودي مقدس نيز به شمار مي رود همين هورمون تستوسترون خودمان است.
نکته و هشدار
وقتي که در طولاني مدت بدن را از چربي هاي مفيد محروم مي کنيد و چربي را دشمن شماره يک خود خوانده از اين درشت مغذي شديدا دوري مي کنيد بدن مواد اوليه براي ساختن چربي ها را در اختيار نخواهد داشت و نتيجه نيز اين خواهد شد که شما هرگز نخواهيد توانست تستوسترون به حد نياز خود در بدن توليد کنيد.
کاهش تستوسترون = مکافات
عدم ترشح تستوسترون کافي در بدن به مکافات هايي ختم مي شود که از دست رفتن حجم و کاهش محسوس قواي مردانه و کاهش محسوس قدرت بدني و تجمع چربي زايد در بدن و موارد مشابه تنها نمونه هايي از تبعات منفي کاهش تستوسترون در بدن بوده است.
نقش کليدي چربي ها
با اين مقدمه کوتاه به خوبي مي توان دريافت که چربي ها و حتي چربي هاي اشباع شده اي که همه از آن مي ترسند و قديمي هاي ما آن را در دزهاي بالا ميل مي کرده و در سنين 90 سالگي هم از من و شما سالم تر بودند در تامين انرژي بدن و در خيلي از موارد ديگر نقشي کليدي بر عهده دارند.
EFA'*
صد البته مورد نظر ما در اين مقاله چربي هاي اشباع شده و ديگر فرم چربي ها نبوده و تنها در مورد اسيدهاي چرب ضروري که به اصطلاح EFA'* ناميده مي شوند خواهد بود پس زياد حاشبه نرويم!
دست به دامان تغذيه
بدن ما برخي از مواد و ترکيبات مورد نياز خود را مي سازد و از اين نظر مي توان بدن را در برخي زمينه ها خودکفا دانست ولي متاسفانه در برخي موارد مي بينيم که بدن ما توان ساختن برخي از ترکيبات مورد نياز خود را ندارد و براي تامين اين مواد ناچار بايد دست به دامان تغذيه شد.
انواع اسيدهاي چرب
دو نوع مشخص از اسيدهاي چرب در بدن ما وجود دارد: اسيدهاي چرب ضروري که بدن نياز به دريافت اين موارد از طريق تغذيه دارد و اسيدهاي چرب غير ضروري که بدن به تنهايي مي تواند اين مواد را توليد کند!
اسيدهاي چرب ضروري
اسيدهاي چرب ضروري همانگونه از نام شان پيداست اسيدهايي هستند که بدن بايد اين مواد را در رژيم هاي غذايي دريافت کند وگرنه با فقر اين چربي ها در بدن مواجه خواهيم شد.
سلاطين اسيدهاي چرب
لينولئيک اسيد که همان امگا 6 ناميده مي شود و آلفا لينولنيک اسيد که همان امگا 3 ناميده مي شود سلطان اين دسته از اسيدهاي چرب هستند که بدن قادر به توليد اين دو اسيد چرب در بدن نيست و از اين رو نيز اين اسيدها را اسيدهاي چرب ضروري نام نهاده اند!
نکته
ساختمان شيميايي اين اسيدها به گونه اي است که بدن قادر به توليد اين ساختار از چربي ها نبوده و از اين رو وجود اين دو اسيد چرب در رژيم هاي غذايي الزامي بوده و بايد و بايد رعايت شده و مد نظر باشد.
ساختمان شيميايي
اسيد چرب امگا 3 زنجيره بلند چربي اشباع نشده اي است که عملکرد و وظايف بيولوژيک قابل توجهي در بدن بر عهده دارد و در بدن به مواد و ترکيبات فعال بسيار بارزشي همانند prostaglandin ها و leukotriene ها تبديل شده و در فعاليت هاي متابوليکي فراواني نقش ايفا مي کند.
لينولنيک اسيد
لينولنيک اسيد اسيد چرب ضروري است و ناگفته پيداست که بدن قادر به توليد اين اسيد چرب نيست و از اين جهت بدن به تغذيه اي که در طول روز داريد اکتفا مي کند و اين در حالي است که بدن مي تواند ديگر فرم هاي linolenic acid را مي تواند از خود اين لينولنيک اسيد توليد کند.
پيش هورمون
اسيد هاي چرب امگا 3 و امگا 6 را مي توان پيش ماده ترشح برخي هورمون ها در بدن دانست و اين در حالي است که غشاي سلولي نيز از اين دو اسيد چرب توليد مي شود.
ضد التهاب ها
همچنين مواد ضد التهاب که بدن براي فروکش دادن التهاب هاي ايحاد شده در بدن نياز به اين مواد دارد نيز از اين دو اسيد چرب توليد مي شود.
منابع طبيعي
اسيدهاي چرب امگا 3 را مي توان در روغن ماهي و روغن بذر کتان يافت و از مهم ترين تاثيرات اين چربي در بدن مي توان به اين موارد اشاره کرد:
کاهش فعاليت اکسيدان ها در بدن
حتما مي دانيد که شدت گرفتن و بالا گرفتن اکسيداسيون در بدن به توليد راديکال هاي آزاد ختم مي شود و راديکال هاي آزاد هم منشا پيري سلولي هستند.
راديکال هاي آزاد
بالا گرفتن راديکال هاي آزاد همچنين به تشديد التهاب در بدن نيز ختم مي شود و از اين جهت نيز اين راديکال ها را مي توان براي بدن مضر دانست.
کاهش توليد مواد التهاب زا
اين اسيدهاي چرب همچنين به کاهش توليد موادي ختم مي شوند که نقش آنها در ايجاد و تشديد التهاب هاي ايجاد شده در بدن به اثبات رسيده است.
در نتيجه کاهش توليد مواد التهاب آور مي توان اميد به کم شدن التهاب داشت و با کم شدن التهاب در بدن نيز مي توان اميد به بهبود مصدوميت هاي مفصلي، آرتريت، ديابت، التهاب هاي روده اي، سرطان، بيماري هاي سيستم ايمني و حتي پيري زود رسد داشت.
افزايش ليپيد در سرم خون
بالا رفتن چربي مضر در خون به بيماري هاي قلبي ختم مي شود و اين در حالي است که وجود چربي هاي مفيد در خون به کاهش احتمال ابتلا فرد به بيماري هاي قلبي و عروق کمک مي کند.
با مصرف اين دسته از چربي ها به راحتي مي توان به افزايش اين دسته از چربي ها در خون اميد دوخته و از گزند بيماري هاي قلبي در امان بود.
اين در حالي است که محدود کردن شديد و بي ملاحظه چربي ها در رژيم هاي غذايي به مرور زمان به افت محسوس سطح سرمي چربي هاي مفيد در خون ختم شده و زمينه را براي بروز بيماري هاي قلبي و عروقي مهيا مي کند و اين در حالي است که شما از رژيم هايي که گرفته ايد نتيجه اي عکس اين را انتظار داشته ايد.
استرس، افسردگي
اسيدهاي چرب ضروري وقتي به اندازه نياز بدن وارد سيستم مي شوند همه چيز به راه است ولي وقتي با کمبود اين اسيدها در بدن رو در رو مي شويد ناراحتي هايي همانند افسردگي هاي رواني شديد و مزمن و استرس هاي بي مورد و بي دليل نيز امري معمول خواهد شود.
پس براي دور ماندن از استرس و افسردگي هم که شده بايد در طول رژيم هايي غذايي که مي خوريد از اسيدهاي چرب ضروري استفاده کنيد.
فشار خون
تحقيقات انجام شده در مورد تاثير اسيدهاي چرب ضروري در بدن به اين نتيجه رسيده است که محروم کردن بدن از اين اسيدها به مرور زمان به نامتعادل شدن فشار خون نيز ختم شده است و از اين جهت نيز وجود اين ترکيبات در رژيم هايي غذايي را مي توان الزامي دانست.
مقاومت انسوليني
مقاومت انسوليني نيز امروزه از شايع ترين بيماري ها و مشکلاتي شده است که دامن بشر را گرفته است و بيماري ديابت نوع دو را براي آدمي رقم زده است.
با استفاده مناسب از اسيدهاي چرب ضروري مي توان اميد به دور ماندن از مقاومت انسوليني نيز داشت چرا که عدم دريافت مقادير کافي اين دسته از چربي ها در رژيم هاي غذايي روزانه خطر ابتلا فرد به اين عوارض و ناهنجاري ها را زايد مي کند.
چربي زدايي و کاهش وزن زايد
شايد اين گفته براي شما قابل هضم و قابل قبول نباشد ولي براي تشديد چربي سوزي و براي از دست دادن وزن زايد و اضافي خود به ناچار بايد از اسيدهاي چرب ضروري هم استفاده کنيد.
در دوره هايي که رژيم هاي غذايي محدود شده را رعايت مي کنيد و از چربي ها و قندها دوري مي کنيد بايد و بايد در طول روز از اسيدهاي چرب ضروري که در روغن هاي ماهي و روغن دانه ها يافت مي شود استفاده کنيد وگرنه روند چربي سوزي دچار اختلا خواهد شد.

 


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:




تاریخ: پنج شنبه 25 خرداد 1391برچسب:اسیدهای چرب,پروتئین,مکمل بدنسازی,مکمل ورزشی,پروتئین بدنسازی,کراتین,کربوهیدرات,کربو,پرورش اندام,تستوسترون,گلوکوکورتیکوئیدها,نسبت تستوسترون به کورتیزول,هورمون استروئیدی,کورتیزول,گنادوتروپین,مقالات ورزشی,مقالات تخصصی,مقالات عمومی,مقاله,تحقیق,احمدلو,مسعود احمدلو,باشگاه احمدلو,باشگاه کاراته,باشگاههای کاراته,باشگاههای کاراته کشور,باشگاههای کاراته ایران,باشگاههای کاراته استان,باشگاههای کشور,باشگاههای استان,کاراته,کاراته قم,کاراته استان قم,سنسی احمدلو,سنسی مسعود احمدلو,برترین مربی,مربی برتر,مکملهاي غذايي,چربي سوزي,کبد,گلوتامين,پروتئين,آمينو اسيد,آنتي کاتابوليک,اکسيداسيون,استقامت بدني,تقويت سيتم ايمني بدن,تشديد سنتز پروتئين در عضلات,ريکاوري,rda,قدرت مکمل,چربي سوزي,پروتئين,آنابوليسم,رژيم,فنيل افرين,لوسين,ليزين,متيونين,چربي سوزي,هيستيدين,والين,کاتابوليسم,گلوتامين,گلوتاميک اسيد,گليسين,پرولين,آلانين,آمينو,آرژي نين,آسپارتيک اسيد,اورني تين,ايزولوسين,تيروزين,تائورين,ترونين,تري پپتيد,تريپتوفان,سيس تين,سيس تئين,سرين,شاخه اي,رژیم درمانی,رژیم,چربی,چربی سوزی,کاهش چربی,وزن مناسب,کاهش وزن,تناسی اندام,چربی سوز,مکمل چربی سوز, ,
ارسال توسط محمد احمدلو
آخرین مطالب

آرشیو مطالب
پيوند هاي روزانه
امکانات جانبی

نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

خبرنامه وب سایت:





آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 327
بازدید دیروز : 0
بازدید هفته : 335
بازدید ماه : 2280
بازدید کل : 642643
تعداد مطالب : 645
تعداد نظرات : 58
تعداد آنلاین : 1


استخاره با قرآن
استخاره با قرآن







اللّهُمَّ كُنْ لِوَلِيِّكَ الْحُجَّةِ بْنِ الْحَسَنِ صَلَواتُكَ عَلَيْهِ وَعَلى آبائِهِ في هذِهِ السّاعَةِ وَفي كُلِّ ساعَةٍ وَلِيّاً وَحافِظاً وَقائِدا ‏وَناصِراً وَدَليلاً وَعَيْناً حَتّى تُسْكِنَهُ أَرْضَك َطَوْعاً وَتُمَتِّعَهُ فيها طَويلاً

دريافت كد دعاي فرج

Google



در اين وبلاگ
در كل اينترنت
کد جستجوگر گوگل